Ne viss ir 
tik zaļš, kā izskatās

FOTO: Andris Barbans

Zaļmaldināšana ir veids, kā uzņēmumi izliekas par videi draudzīgiem un rada iespaidu, ka rūpējas par savu ietekmi uz vidi, lai piesaistītu klientus un veidotu atbildīga uzņēmuma reputāciju, bet patiesībā to darbība nemaz nav tik “zaļa”, kā nereti tiek apgalvots.

Zaļmaldināšanas metodes tiek izmantotas, lai maldinātu sabiedrību un patērētājus par uzņēmuma ilgtspējību. Dažkārt zaļmaldināšana nav apzināta rīcība, bet gan notiek nezināšanas vai nepietiekamas izpratnes dēļ.

Atpazīsti dažādus zaļmaldināšanas veidus

Zaļais marķējums

Zaļo marķējumu (ekomarķējumu) nepamatota izmantošana, lai radītu iespaidu par produkta nekaitīgumu. Mūsdienās šis zaļmaldināšanas veids ir viens no izplatītākajiem, jo uzņēmumi to mēdz izmantot kā mārketinga stratēģiju, nereti arī radot jaunas, pašu izdomātas ekomarķējuma zīmes uz produktu iepakojuma.

Zaļā pūļa efekts

Bieži uzņēmumi atbalsta citu ilgtspējas iniciatīvas, tā novēršot uzmanību no sava uzņēmuma atbildības.

Zaļās
atbildības
pārlikšana

Tā vietā, lai uzņēmumi uzlabotu savu ietekmi uz vidi, tie mudina sabiedrību kļūt ilgtspējīgākiem un samazināt ietekmi un vidi.

Zaļā noklusēšana

Uzņēmumi mēdz apzināti noklusēt informāciju par saviem sasniegumiem un rādītājiem ilgtspējas jomā.

Zaļā tēla
imitēšana

Uzņēmumi mēdz regulāri mainīt uzņēmuma vides, sociālos un pārvaldības (ESG) principus pirms tiek sasniegti nospraustie mērķi, lai izvairītos no reālā progresa ziņošanas.

Zaļā statusa
sludināšana

Uzņēmumi bieži apgalvo, ka, iegādājoties viņu produktus, patērētāji palīdz veidot ilgtspējīgu vidi, bet praksē tas ne vienmēr atbilst patiesībai.

Pazīmes, kas var palīdzēt atpazīt zaļmaldināšanu

Sign 1

Vispārīgi apgalvojumi, saukļi (“dabai draudzīgs”, “ekoloģisks”, “100% pārstrādājams”, “zaļš”). Apgalvojumiem jābūt izteiktiem skaidrā, precīzā un patiesā veidā un pamatotiem ar sertifikātiem.

Sign 2

Simboli un logotipi. Ir svarīgi pārbaudīt, vai izmantotie logotipi ir oficiāli. Neoficiāli simboli var būt vizuāli līdzīgi zināmiem vides sertifikātiem, tā radot maldīgu priekšstatu par produkta atbilstību vides standartiem.

Sign 3

Audio un video materiāli. Tos bieži izmanto, lai emocionāli uzrunātu sabiedrību, tādēļ ir svarīgi pārliecināties par sniegtās informācijas precizitāti.

Sign 4

Marķējums, manipulatīvi vizuālie un grafiskie attēli, zilas un zaļas krāsas, kas rada ilūziju par ilgtspēju un asociējas ar dabu. Ne vienmēr šie mākslīgi radītie attēli atspoguļo produkta izcelsmi un ietekmi uz vidi.

Atpazīsti ES populārākos
ekomarķējumus

FSC

Forest Stewardship Council (FSC) zīme ir pasaulē uzticamākā ilgtspējīgas mežsaimniecības zīme.

Ecolabel

ES ekomarķējums reklamē preces un pakalpojumus ar garantētu samazinātu ietekmi uz vidi visā to dzīves ciklā.

Miljomarkt

Ziemeļvalstu gulbja ekomarķējums ir holistisks. Tas veicina resursu efektivitāti, samazinātu ietekmi uz klimatu, netoksisku aprites ekonomiku un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu, vienmēr īpašu uzmanību pievēršot veselībai. Tiek ņemts vērā viss dzīves cikls, sākot no izejvielām, ražošanas un lietošanas līdz otrreizējai pārstrādei un utilizācijai. Lai iegūtu Ziemeļvalstu ekomarķējumu, jums ir jāatbilst tā prasībām attiecībā uz kvalitāti un izturību.

Zala Josta

Ekozīme „Zaļā josta” tiek piešķirta tikai tiem uzņēmumiem, kuri ir pievienojušies SIA „Zaļā josta” izlietotā iepakojuma vai videi kaitīgo preču brīvprātīgās apsaimniekošanas programmai, un tādējādi rūpējoties par izlietotā iepakojuma savākšanu, šķirošanu un pārstrādi otrreizējās izejvielās.

Eco Cert

Ecocert izsniegtie sertifikāti garantē un izceļ labāko videi draudzīgo un sociāli apzināto praksi.

Blauer Engel

Zilais eņģelis ir Vācijas federālās valdības ekomarķējums vairāk nekā 45 gadus. Tā ir neatkarīga un uzticama zīme, kas nosaka stingrus standartus videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.

arpus ES

Ekolapiņa ir Eiropas Savienības marķējums – visiem bioloģiskajiem produktiem, kuri tiek pārdoti Eiropas Savienībā, jābūt marķētiem ar ekolapiņu! Ja produkts ir nācis no citas valsts, tad zem ekolapiņas būs norāde “ārpus ES”.

Latvijas Ekoprodukts

Par preču zīmes lietotāju var kļūt bioloģiskās lauksaimniecības un uzņēmumi, kuriem ir izdots sertifikāts par atbilstību bioloģiskās lauksaimniecības prasībām.

Ievēro šos principus, lai izvairītos no zaļmaldināšanas:

  • Pievērs uzmanību produktu etiķetēm un tīmekļvietnēs norādītajai informācijai
  • Uzmanies no neskaidriem un vispārīgiem apgalvojumiem, piemēram, “videi draudzīgs” vai “ilgtspējīgs”, ja tiem neseko detalizēti skaidrojumi un pierādījumi
  • Pievērs uzmanību marķējumiem un sertifikātiem
  • Ja rodas šaubas, tad izpēti uzņēmumu dziļāk, meklē vairāk informācijas, salīdzini ar citiem produktiem

“Vai ļausies zaļmaldināšanai?”

Izpildi mūsu zaļmaldināšanas testu un uzzini, cik zaļzinošs tu esi!
Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts (InCSR) izstrādājis pamatzināšanu testu, lai interaktīvā veidā palīdzētu cilvēkiem atpazīt zaļmaldināšanu. Zināšanu tests ļauj ikvienam pārliecināties, cik kritiski viņš vērtē dažādus “zaļos” saukļus.

Sākt testu

Zaļmaldināšanas 
tests

Pārbaudi savu vides pratību, aizpildot šo testu, un noskaidro, cik daudz Tu zini par zaļmaldināšanu? Jo vairāk zināsi, jo gudrākas izvēles varēsi veikt. Esi gatavs?

Sākt testu